Anslutning till internet

I vårt område finns ett fibernät som är installerat av samfälligheten. Detta fibernät ger tillgång till Telias tjänster, inklusive digital-TV (Tv & Streaming Lagom), internet (100/100) och IP-telefoni. Kostnaden för dessa tjänster ingår i samfällighetsavgiften. Om du önskar ytterligare kanaler eller tjänster från Telia kan dessa tecknas mot en extra avgift.

TV-boxar och annan utrustning som installerades när huset byggdes ägs av samfälligheten men är kopplade till fastigheten och förvaltas av fastighetsägaren. Vid försäljning av fastigheten är det viktigt att den nya ägaren får ta emot all utrustning. Om någon utrustning saknas vid ägarbytet blir den tidigare ägaren ersättningsskyldig. För att undvika missförstånd rekommenderas att ett kvitto upprättas mellan köpare och säljare, där det framgår vilken utrustning som tillhör fastigheten. Utrustning som fastighetsägaren köpt direkt från Telia efter installationen ägs av fastighetsägaren själv.

Om du planerar renoveringar eller ändringar i ditt hus som kan påverka fiberkabeln, vänligen kontakta samfälligheten via e-post i förväg. Fibern är känslig och kan skadas om den böjs eller utsätts för tryck.

För instruktioner om hur du kopplar in TV-boxen, klicka här: https://www.telia.se/support/tv-och-streaming/guider/koppla-in-teliaplay-hub. För instruktioner om hur du kopplar in routern, klicka här: https://www.telia.se/foretag/support/guider/bredband/kom-igang-technicolor-ewa-1330-f1.

Undvik störningar i nätverket

Vi vill påminna om att endast rekommenderad utrustning bör vara ansluten till nätverket. Att koppla in flera routrar, gamla switchar eller hubbar kan orsaka störningar och försämra nätverkets prestanda. Om du upplever problem med ditt nätverk, kontrollera först om du har utrustning som kan orsaka konflikter. Samfälligheten rekommenderar att du konsulterar en tekniker innan du kopplar in ytterligare utrustning, för att säkerställa att den är kompatibel med nätverket och inte orsakar driftstörningar.

Information till dig som är nyinflyttad

För att få igång dina tjänster behöver du aktivera dem hos Telia. Verifiera först vilka tjänster du har aktivt genom att logga in på Mitt Telia. Har du inga aktiva avtal så kan du aktivera bredband och TV på https://www.telia.se/kollektiva-tjanster/aktivera.

Nytt avtal från och med 2024-12-02

Vi har ett nytt gruppavtal med Telia som går igång den 2:a december 2024. Detta inkluderar TV & Streaming Bas samt bredband 1000/1000. Om ni har uppgraderat erat nuvarande bredband så kommer Telia ta hand om att säga upp dom avtalen när det nya gruppavtalet går igång, dvs ni behöver inte själva säga upp era egna avtal.